Niebezpieczeństwa Niechlujnego Biurka

Czy Twój monitor posiada oprawkę z samoprzylepnych przypominaczy, a Twoje biurko jest ukryte pod grubą warstwą dokumentów? Twoi koledzy z pracy osądzą Cię po wyglądzie Twojego biurka.

Zgodnie z nowymi badaniami przeprowadzonymi przez Adecco, większość Amerykanów (57%) przyznaje, że ocenia swoich współpracowników przez to jak czysta, bądź brudna jest ich przestrzeń robocza. Tymczasem prawie połowa stwierdziła, że była przerażona tym jak niechlujnych posiada kolegów w biurze i większość z nich zrzuciła winę na zwykłe lenistwo.

„Z tak dużą ilością firm pracujących w tzw. open space, coraz więcej osób może widzieć Twoją przestrzeń roboczą i na tej postawie wydawać osądy. Często jest to opinia personalna, ponieważ skoro masz bałagan dookoła siebie to w życiu prywatnym jesteś również bałaganiarzem” – mówi Jennie Dede wiceprezes pionu rekrutacji dla Adecco.

W ubiegłym roku Office Max opublikował raport, w którym pada teza, że bałagan w biurze obniża wydajność i motywację do pracy. Kiedy wszystko jest czyste i dobrze zorganizowane łatwiej się pracuje i jest większa motywacja.

Jeśli już masz bałagan na biurku i w jego najbliższej okolicy, to nie pozwól aby wymknął się spod kontroli. Poniżej znajduje się kilka porad jak zachować swoje biurko w czystości przez cały rok.

Wyznacz sobie raz w tygodniu termin na sprzątanie

 Wystarczy 15 min raz w tygodniu aby Twoje biurko nie przypominało składowiska papieru. Wyrzuć wszystkie śmieci i przedmioty, których już nie potrzebujesz i posortuj luźne dokumenty.

 Nie układaj stosów dokumentów, ustaw sobie limity.

Nie oszukuj się. Układanie stosów dokumentów nie zmniejszy bałaganu. Utwórz sobie strefy dla różnych funkcji, np. obszar roboczy dla komputera, obszar biblioteczny lub obszar powierzchni magazynowej dla dokumentów dostaw itp. Znajdź miejsce na każdy z tych obszarów, a później wyznacz limity elementów np. każda nowa książka w obszarze bibliotecznym powoduje usunięcie jednej ze starych. Gdy w szafce z dokumentami zaczyna brakować miejsca, to zarchiwizuj cyfrowo dokumenty starsze niż rok.

Biurko nie jest powierzchnią magazynową

Płaskie powierzchnie powinny być utrzymywane w czystości. W „zasięgu ręki” powinny być tylko te rzeczy, których pilnie potrzebujesz. Nie ma potrzeby zastawiać biurka zszywaczami, pojemnikami na dokumenty itp. Dla większości będzie to: monitor i klawiatura, dwa długopisy, notatnik, szklanka, lampa i zdjęcie rodziny. Wszystkie dodatkowe materiały biurowe powinny być przechowywane w szufladach biurka i wyznaczonych strefach.

Sprzątnij wszystko z podłogi

Tak samo jak czyste biurko, tak i czysta podłoga natychmiast rozjaśniają przestrzeń biurową. Torby na siłownię czy obuwie szybko zmniejsza przestrzeń powodując, że wygląda ona chaotycznie.

Wyeliminuj cyfrowy bałagan

Cyfrowy bałagan może być równie stresujący jak fizyczny bałagan. Większość ludzi spędza min. 30 min dziennie na poszukiwaniu zagubionych rzeczy.

Zamiast organizować skrzynkę pocztową i pliki wg tego jak były dokumenty papierowe wprowadź system katalogów ułożonych logicznie i wyraźnie je oznakuj. Pozbądź się samoprzylepnych karteczek z przypomnieniami. W zamian za to, ustaw sobie przypomnienia w kalendarzu.

Czyść regularnie biurko

Uprzątnięte biurko i podłoga wokół biurka to połowa sukcesu. Zapobiegaj również gromadzeniu się kurzu, brudu i plam po żywności. Czyść zatem regularnie swoje biurko, telefon, klawiaturę, monitor i itp.
Według badań Adecco, trzy czwarte pracowników twierdzi, że ludzie pracują wydajniej, gdy ich obszar roboczy jest czysty. Jeśli pozbędziesz się widocznego bałaganu łatwo odnajdziesz wszystkie potrzebne rzeczy a Twoja przestrzeń będzie świeża i pachnąca. W takim biurze będziesz czuć się lepiej a współpracownicy będą mieli o Tobie pozytywne zdanie.