5 kroków do lepszych warunków pracy

Czy istnieje lepsze miejsce do pracy intelektualnej niż biurko? Pióro dla pisarza, ołówek dla inżyniera, dokumenty dla księgowej – wszystko to ma swoje miejsce przy biurku. Czy rzeczywiście porządek na stanowisku roboczym przekłada się na wydajność zatrudnionych osób?

Poniżej opisano zasadę 5S. W perspektywie efektywnego zarządzania czasem zasada ta jest kluczem do efektywności w miejscu pracy.

Selekcja – utrzymuj porządek na swoim stanowisku pracy. Zdecyduj, co jest Ci potrzebne i to trzymaj na swoim biurku. Resztę wyrzuć lub schowaj.

Systematyka – znajdź miejsce do przechowywania dla wszystkich rzeczy. Ważne aby miejsce przechowywania każdego przedmiotu było łatwo dostępne. Aby zapewnić sobie niezmienność poszczególnych elementów, poproś pracowników serwisu sprzątającego o pilnowanie poprawnego układu.

Sprzątanie – utrzymuj czystość na swoim stanowisku pracy. Po zakończeniu pracy spraw, by wszystkie rzeczy wróciły na swoje miejsce. Dobra firma sprzątająca może znacząco ułatwić Ci to zadanie lub nawet wykona je za Ciebie.

Standaryzacja – wprowadź zasady organizujące Twoje stanowisko pracy.

Samodyscyplina – utrzymuj wyznaczone standardy i doskonal je. Pracownicy profesjonalnej firmy sprzątającej mogą na bieżąco dbać o utrzymywanie wprowadzonych standardów.

Tematyka wpływy czystości stanowiska pracy na jej efektywność jest bardzo częstym tematem badań dotyczących optymalnych warunków pracy. Brother International Corporation wyliczyło, że na nieuporządkowanych stanowiskach pracy amerykańska gospodarka traci ponad 177 mld dolarów rocznie. [2]

Prawdziwe stwierdzenie jest również takie, że osoby bardzo kreatywne są bałaganiarzami. Więc może nie zawsze warto mieć krystalicznie czyste biurko?


[2] Brother International Corporation, The Costs Associated with Disorganization, 2010